MKBA Afkoppelen

De Waterwet kent drie aparte zorgplichten voor de gemeenten: het inzamelen en transporteren van afvalwater, regenwater en grondwater. De uiteindelijke visie is om afvalwater in de waterketen te houden, en hemelwater en grondwater ten goede te laten komen aan het watersysteem. Deze duurzaamheidsdoelstelling komt te langzaam dichterbij. Met dit project willen we een versnelling mogelijk te maken door inzicht te geven in de maatschappelijke kosten en baten van afkoppelen van hemelwater en grondwater in vergelijking met gemengde riolering.

Stand van zaken

De maatschappelijke kosten en baten zijn geïnventariseerd en onderling gewogen in zwaarte.
De volgende stap is het kwantificeren van zoveel mogelijk kosten en baten. Dat is een lastige stap omdat niet alle kosten en baten financieel zijn uit te drukken.

Stel je vraag aan Ewald Oude Luttikhuis van Leidschendam – Voorburg.
Versie: 26 augustus 2024

 

De Waterwet kent drie aparte zorgplichten voor de gemeenten: het inzamelen en transporteren van afvalwater, regenwater en grondwater. De uiteindelijke visie is om afvalwater in de waterketen te houden, en hemelwater en grondwater ten goede te laten komen aan het watersysteem. Deze duurzaamheidsdoelstelling komt te langzaam dichterbij. Met dit project willen we een versnelling mogelijk te maken door inzicht te geven in de maatschappelijke kosten en baten van afkoppelen van hemelwater en grondwater in vergelijking met gemengde riolering.

Een Maatschappelijke Kosten-Baten-Analyse voor het afkoppelen van 100% openbaar wegoppervlak en 50% particulier dakoppervlak bij rioolvervangingsprojecten en het afvoeren van grondwater via hemelwaterriolering of drainage.

Op welke manier draagt het project bij aan de NAD doelen:

  • De Maatschappelijke Kosten Baten Analyse van afkoppelen van particulier oppervlak creëert draagvlak voor de afkoppelinvestering op particulier terrein door gemeenten door duidelijk te maken dat de maatschappelijke baten groter zijn dan de meerkosten in een rioolvervangingsproject et aanleg van hemelwaterriolering.
  • Minder sterke stijging van kosten van de keten als alternatieve maatregelen genomen moeten worden.
  • Verbeteren van de waterkwaliteit
    • Door beperken van de gemengde riooloverstortingsvolumes en van de effluentvracht van AWZI’s door een lagere belasting met hemel- en grondwater.
    • Door het ten goede laten komen van zuurstofrijk hemelwater aan het oppervlaktewater, waardoor de zuurstofhuishouding verbeterd en vissterfte wordt tegengegaan.
  • Verminderen van de kwetsbaarheid en toekomstbestendig maken van de waterketen.
    • Afkoppelen draagt bij aan het beperken van wateroverlast in de riolering bij extreme neerslag. Een alternatief bieden voor de afvoer van grondwater houdt de pomp- en zuiveringscapaciteit beschikbaar voor het beperken van de overstortingsvolumes. Het is de vraag of gemengde overstortingen in 2050 maatschappelijk nog acceptabel zijn en dat is een risico voor de afvalwaterketen.
  • Waar mogelijk een bijdrage leveren aan klimaatadaptatie en duurzaam omgaan met water
    • Door zuurstofrijk regenwater te benutten voor verversing van het oppervlaktewater in de stad. Het watersysteem in de stad wordt daardoor minder afhankelijk van inlaatwater vanuit de Rijn. In 2050 kunnen we niet meer rekenen op voldoende inlaatwater vanuit de Rijn voor verversen van stedelijk oppervlaktewater.

KPI Kwaliteit:

  • Geen schoon water in het riool
  • Overstorten van rioolwater naar het oppervlaktewater zo veel mogelijk beperken
  • Beperken van het aantal milieu-incidenten van ongezuiverd afvalwater naar de omgeving
  • Beperken knelpunten in de water- en luchtkwaliteit vanuit de riolering en gemalen
  • Regenwater zo veel mogelijk lokaal opvangen
  • Effluent van deRWZI’svoldoet aan effluent-waterkwaliteitsnormen
  • Stimuleren van een gesloten energiecyclus

KPI Kosten

  • De rioolheffingen en de zuiveringsheffing

Op welk schaalniveau speelt het project zich af?

  • NAD breed

Deelnemers aan het project:

  • Transitieteam (Ewald Oude Luttikhuis)
  • Waterketenteam Harnaschpolder
  • Hoogheemraadschap van Delfland (Hans Geerse)

Agendaleden:

  • Delft, Lansingerland, Pijnacker-Nootdorp, Dunea, Evides

Contactpersoon (trekker)

  • Ewald Oude Luttikhuis
Cookie-instellingen